Vorige ] Omhoog ] Volgende ]

~   [Home]    ~

INVLOED VAN DE ONDERVRAGER

Bij het onderzoek van de omgeving van het kind is de eerste vraag die gesteld dient te worden in welke mate, op welk niveau en op welke wijze de volwassene die het kind ondervraagt in die specifieke omgeving zijn invloed op het kind uitoefent. De macht en centrale rol van de maatschappelijke invloed is een van de meest vaststaande wetenschappelijke feiten in de psychologie. Zij is van invloed op alle vormen van interactief gedrag in de menselijke samenleving en het negeren van het effect ervan reduceert de geloofwaardigheid van elke aangedragen verklaring.

Men dient zich te realiseren dat de manier waarop de volwassene zich ten tijde van de ondervraging ten opzichte van het kind opstelt, mogelijk mede verklaart wat het kind met betrekking tot het misbruik vertelt. Voordat men een beschuldiging voor waar aanneemt dient men, wanneer geen onafhankelijk steunbewijs aanwezig is, elke invloed van de zijde van de volwassene die tot verklaringen van het kind kan leiden, uit te schakelen.  

Keer op keer hebben wij in gevallen van mogelijk seksueel misbruik, overal in de Verenigde Staten, maar ook elders, kunnen constateren welke enorme druk de invloed van de volwassene op het kind kan uitoefenen. Het kind wordt bij herhaling bevraagd en ondervraagd door een volwassene die gelooft dat misbruik werkelijk heeft plaatsgevonden. Heel vaak is het gedrag van de volwassene ten opzichte van het kind dwingend, suggestief en bestraffend. Onder een dergelijke druk kan het kind dingen gaan vertellen die de volwassene uitlegt als bewijs voor seksueel misbruik. Door de overheersende invloed van de volwassene die het kind om zich heen voelt, leert het een niet-gebeurd verhaal te vertellen.  

Wanneer dit soort ondervragingen bij herhaling plaatsvindt, soms gedurende een aantal maanden, maar soms ook jarenlang, gaat een niet-misbruikt kind op den duur zelf in het verhaal geloven. Wanneer een kind een verzonnen verhaal is geleerd en wanneer het dat verhaal vaak genoeg heeft herhaald om subjectieve zekerheid te verschaffen, wordt het niet-gebeurde voor het kind werkelijkheid. Dit is geenszins een onschuldige of onbetekenende ervaring voor het kind. Het kan tot beschadiging op lange termijn leiden. Het betekent tevens dat het kind oprecht, geloofwaardig en betrouwbaar overkomt want voor het kind is het inmiddels een waar-gebeurd verhaal. Het is daarom verkeerd wanneer een onderzoeker voor het vaststellen van de geloofwaardigheid zich baseert op de manier waarop de getuige op hem overkomt.

Vorige ] Omhoog ] Volgende ]