[ Start ] [ Omhoog ]
Ethiek
Inhoud:
alfabetisch op schrijver
Gieles, Frans, "Ik
wist er geen raad mee" |
NVSH LwgJORis
Nieuwsbrief nr 45, april 1997
|
Jongeren spreken achteraf
over vrijwillig aangegane seksuele contacten met
volwassenen.
|
Gieles, Frans, Ethiek
en mensenrechten in jeugd-ouderen relaties - 'Richt vooral
geen schade aan'
|
Ipce Newsletter E 14,
oktober 2002
|
In
de jaren '90 hebben de Ipce leden gediscussieerd over ethiek. Ik
heb aandachtig naar de leden geluisterd en vat nu de voornaamste
punten die ik gehoord heb samen.
|
Gieles,
F E J, De staart van een lange
takshond; Een lange discussie over ethiek |
februari
2012 |
De
Vereniging Martijn besloot in mei 2011 tot het instellen van een
Commissie Ethiek. Ethiek gaat over de vraag wat goed en slecht is,
dus over waarden, normen en richtlijnen. [...]
In dit artikel wil ik het gegeven advies in een breder kader
plaatsen, namelijk in de discussie die sinds de jaren ’90 heeft
plaatsgevonden in Nederland en ver daarbuiten. De commissie geeft
geen revolutionair nieuw advies, maar sluit zich aan bij een
langlopende discussie, als de staart van een lange takshond.
Daaruit blijkt dat, als men mensen met pedofiele gevoelens maar de
gelegenheid geeft om serieus met elkaar te spreken, er helemaal
geen ‘vunzige voorstellen’ te voorschijn komen, maar een heuse
ethiek, zelfs een beetje ‘strenge’ ethiek.
|
Gieles,
F.E. J.; Voorzichtige
verkenningen ... ... van de grens tussen gewenste en ongewenste
intimiteit;
Samenvatting
van een voordracht voor de Vlaamse Vereniging van Orthopedagogen; Gent,
24 november 1995
|
in:
tOKK,
Tijdschrift voor Orthopedagogiek, Kinderpsychiatrie en Klinische
Kinderpsychologie,
Leuven, 22-3, september 1997, pp 129 - 132
|
Om zijn werk te kunnen
doen moet de hulpverlener, zeker in de residentiële zorg voor jeugdigen,
minstens de grens van het persoonlijke levensgebied van het kind zien te
bereiken en minstens iets van zijn eigen persoon beschikbaar stellen. Met
andere woorden: intimiteit is - binnen zekere grenzen - een wezenlijk deel van
ons werk. Over die grenzen gaat het hier.
|
Liebrechts,
Malou,
Echt, de meeste pedofielen zijn geen pedoseksuelen |
NRC
Opinie, 12 september 2013 |
Mensen kunnen goed leven met onvervulde verlangens. Dat geldt ook voor
pedofielen |
Naerssen,
Lex van;
De liefde beheersen |
HN, rubriek Voorlopig, 55-8, 27 februari 1999 |
Wie
de seksualiteit wil beheersen, moet de liefde beheersen, stelt Lex van
Naerssen. Want de meeste mensen weten heel goed waar liefde en seks elkaar
raken en waar ze niets met elkaar te maken hebben. Het is logisch dat vooral
mannen moeite met de grenzen hebben. Zij werden tot voor kort immers
nauwelijks geknuffeld, zeker niet door hun vaders of broers.
|
Martijn,
Vereniging - Kinderen,
die wil je toch geen kwaad doen - Intimiteit en ethiek |
februari
2012 |
Vooraf: De
Vereniging Martijn is in juni 2012 door de rechtbank te Assen per
direct opgeheven. [...] Voordien, in februari 2012 is
onderstaand advies gepubliceerd.
Dit hoeft niet verloren te gaan. Hierin is geen 'verheerlijking',
geen 'bagatellisering', geen 'kind als object' te bespeuren,
terwijl het "handelen naar eer & geweten" -
hieronder vermeld - toch moeilijk als 'onethisch' kan worden
gekwalificeerd. - JON
- - -
Er bestaat gewenste en ongewenste intimiteit. Dit weet iedereen.
Hoe ernstig en langdurig de gevolgen van ongewenste intimiteit
kunnen zijn, is steeds duidelijker geworden. Je kunt nog zo dol
zijn op een kind, dat maakt het niet tot jouw eigendom. Het kind
is van zichzelf. Maar... misschien mag je het nabij zijn. [...]
Handel in elke situatie waarin je met kinderen omgaat naar eer en
geweten - en neem daarbij de volgende richtlijnen in overweging.
[...]
|
Moen, Ole Martin: Pedofilie en ethiek |
Etikk i praksis. Nordic Journal of Applied Ethics (2015), 9 (1), 111–124 - The ethics of pedophilia - University of Oslo - Vertaling uit het Engels: JON
|
In dit artikel betoog ik dat pedofilie alleen slecht is omdat, en alleen in hoeverre het kinderen beschadigt, en dat pedofilie op zich, alsook haar uitingen en handelingen die kinderen niet beschadigen moreel correct is. Voorts betoog ik dat het enige doel van sociale en wettelijke omgang met pedofilie zou moeten zijn: schade te beperken – en dat de gangbare praktijk in deze in dit opzicht contraproductief werkt.
Het artikel bevat ook ene pleidooi voor het toestaan van teksten, verhalen en per computer gemaakte beelden met pedofiele inhoud.
|
Pardoen, Justine, ‘Intiem zijn met je
kind voor eigen lustbeleving is fout’ |
Trouw, Ouders On Line
|
Kleine
kinderen zijn enorm gefascineerd zijn door hun geslachtsdelen. Ze
friemelen eraan. Bij zichzelf of bij elkaar. Kan geen kwaad,
zeggen de deskundigen. En dat vinden ook de meeste ouders. Maar
friemel je als ouder zelf ook mee?
Lees het
artikel in het archief van
|
Ree, Frank van, Intieme
relaties tussen jongeren en volwassenen |
Koinos Magazine # 24
(1999/4)
|
Zijn er criteria voor
een goed contact?
|
Rivas, T., Rationele
en integere emancipatie van niet-schadelijke pedofilie
|
2006
|
Pedofilie wordt
tegenwoordig vaak gebruikt als synoniem voor
kindermisbruik. Emancipatie van ‘pedofiele’ gevoelens kan
in die betekenis alleen maar gaan over de uitbanning en
beheersing ervan. Pedofilie kan echter ook gebruikt worden in
de oudere betekenis van affectieve aantrekking tot kinderen,
die een erotisch, seksueel of amoureus aspect kan hebben. Er
is geen aanwijzing dat pedofilie in deze betekenis standaard
leidt tot misbruik.
Er bestaan betrouwbare gegevens over vrijwillige platonische en
erotische pedofiele vriendschappen die ook later geen
psycho-seksuele of andere psychologische
schade veroorzaken. De rationele en moreel verantwoorde
emancipatie van onschadelijke pedofiele relaties richt zich
uiteraard uitsluitend op dit soort vrijwillige
relaties.
De auteur staat stil bij de vraag wat vrijwilligheid in dezen
inhoudt en welke
morele en pedagogische randvoorwaarden er zijn voor integere
relaties.
|
Rivas, T., Wat integere emancipatie van pedofilie volgens mij niet betekent
|
JON
|
In dit stuk wordt impliciet een deel van de huidige wetgeving kritisch onder de loep genomen. Dit betekent zeker niet dat ik lezers zou willen oproepen de wet te
overtreden!
Ik vind emancipatie van bonafide pedofiele relaties belangrijk omdat het daarbij gaat om een onschadelijke uiting van oprechte, wederzijdse gevoelens van zowel het betrokken kind als de betrokken volwassene. Ik vind het niet fair als zulke bonafide relaties in alle gevallen verboden en gestigmatiseerd blijven.
Met een P.S.: "Onvoorspelbare" schade?
Sommige tegenstanders van de emancipatie van bonafide pedofiele relaties stellen dat er ook bij positieve, vrijwillige relaties
(...) later sprake kan zijn van psychologische schade en dat die schade onvoorspelbaar zou zijn. Dit laatste zou het moreel gezien altijd onverantwoord maken om vrijwillige pedofiele relaties toe te staan, omdat men het kind niet zou kunnen behoeden voor psychologische schade.
Hierbij worden echter vaak voorbeelden gegeven van voormalige kinderen die misleid werden over de intenties van een concrete volwassene of die op een bepaalde leeftijd werden afgedankt.
|
Rivas, T., Veiligheid
in de beoordeling van jeugd-ouderen relaties: een alternatief.
|
JON
|
Wil men daarom de vraag
beantwoorden of alle JORs [jeugd-ouderen relaties] gelijk staan
aan misbruik, dan zal men zich niet moeten laten misleiden door
allerlei vooroordelen op dit gebied. In dit artikel wil ik
bekijken hoe men in de praktijk op een veilige manier onderscheid
zou kunnen maken tussen schadelijke en onschadelijke
contacten.
|
T. R.: Erotica
en prostitutie: een beknopte ethische verkenning
|
JON
|
Natuurlijk voelen
sommige mensen een 'vanzelfsprekende' afkeer van porno, maar een
filosofische beschouwing stelt schijnbare vanzelfsprekendheden nu
eenmaal ter discussie.
Tolerantie voor vrijwillige en niet (echt) vernederende erotica en
vrijwillige prostitutie is een uitvloeisel van het concept
seksuele vrijheid. Ik hoop met dit stukje een bijdrage te hebben
geleverd tot enige verheldering op deze controversiële
terreinen.
|
Twee
tegengestelde werelden
|
DPA
|
Niets
is geheel zwart of wit in deze wereld.
Er is een breed 'grijs gebied' tussen de twee tegenovergestelde
situaties.
|
[ Start ] [ Omhoog ]
|